خرید محصول توسط کلیه کارت های شتاب امکان پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود محصول در اختیار شما قرار خواهد گرفت و هر گونه فروش در سایت های دیگر قابل پیگیری خواهد بود.
- دسترسی به فایل محصول به صورت مادامالعمر
- ۶ ماه پشتیبانی کاملا رایگان و تضمین شده
مطالعات کامل مهد کودک | دانلود رساله معماری مهد کودک
مطالعات کامل مهد کودک
عنوان صفحه
چکیده………………………………………………………………………….. ۱
فصل اول : مقدمه…………………………………………………………..۲
۱-۱ مقدمه………………………………………………………………………..۲
۱-۲ موضوع و طرح مساله……………………………………………………………..۳
۱-۳ ضرورت اهمیت مساله …………………………………………………………..۳
۱-۴ اهداف تحقیق ………………………………………………………………………۴
فصل دوم : کودک …………………………………………………………………۵
بخش اول: روانشناسی کودک ……………………………………………………….۵
۲-۱-۱- روانشناسی رشد……………………………………………………………….۵
۲-۱-۲- مفاهیم بنیادی در روانشناسی رشد ………………………………………۶
۲-۱-۳- تعریف رشد……………………………………………………………………۶
۲-۱-۴- مفهوم پختگی (رسیدگی…………………………………………………..۶
۲-۱-۵ مفهوم رشد و پرورش……………………………………………………….. ۶
۲-۱-۶ ماهیت و ویژگیهای رشد در انسان……………………………………….۶
۲-۱-۷ مبانی زیستی و محیطی رشد……………………………………………….. ۷
۲-۱-۸ وراثت……………………………………………………………………………۸
۲-۱-۹ محیط…………………………………………………………………………….۸
۲-۱-۱۰ نظریه ها مطالعات کامل مهد کودک ………………………………۸
بخش دوم : تقسیم بندی دوران کودکی ………………………………………….۹
-۲-۱ ویژگیهای دوره اول کودکی (از تولد تا ۳ سالگی) ………………..۱۰
رشد جسمانی……………………………………………………………………………..۱۰
۲-۲-۲ ویژگیهای دوره دوم کودکی (از ۳ تا ۷ سالگی): …………………۱۲
۲-۲-۳ تأثیر کودکستان در رفتار اجتماعی کودک………………………….. ۱۷
۲-۲-۴ تأثیر کودکستان بر سازگاری اطفال: ………………………………….. ۱۸
۲-۲-۵ سازمان اجتماعی گروههای کودکستانی………………………………. ۱۹
۲-۳-۱ تاریخچه آموزش پیش از دبستان در ایران……………………………. ۱۹
۲-۳-۲ نقد و بررسی نظامهای آموزشی………………………………………… ۲۰
۲-۳-۳ سیستم آموزش سنتی (معلم محور) ………………………………….. ۲۰
۲-۳-۴ سیستم آموزش رایج (موضوع محور) ……………………………….. ۲۱
۲-۳-۵ آموزش مدرن (دانشآموز محور) ……………………………………. ۲۱
۲-۳-۶ نگاهی به آموزش و پرورش پیش از دبستان در جهان امروز: ….. ۲۳
۲-۳-۷ اهداف آموزش و پرورش در کودکستانها و مراکز پیش دبستانی……………………………………………………………………………………………………… ۲۶
فصل سوم : ابزارهای کمک آموزشی……………………………………۲۸
۳-۱-۱ تعریف بازی از بعد جسمانی و فعالیت بدنی…………………………. ۲۸
۳-۱-۲ تعریف بازی از بعد روانشناسی و تربیتی………………………………. ۲۸
۳-۱-۳ تعریف بازی در ارتباط با زندگی اجتماعی……………………………۲۹
۳-۱-۴ نتیجه…………………………………………………………………………….۳۰
۳-۱-۵ اهمیت و هدف بازی………………………………………………………..۳۰
۳-۱-۶ انواع بازی از جهت محتوا و کاربرد…………………………………….۳۵
بخش دوم: اسباب بازیهای مناسب برای کودکان پیش دبستانی…………۴۰
۳-۲-۱ اهداف اسباب بازی های آموزشی………………………………………۴۰
۳-۲-۱ هدف از اسباب بازی های آموزشی……………………………………..۴۱
۳-۲-۳ پازل ها و بازی های حل مسئله……………………………………………۴۱
۳-۲-۴ لگو…………………………………………………………………………………۴۱
۳-۲-۵ تخته سیاه یا وایت برد…………………………………………………………۴۲
۳-۲-۶ ابزار و آلات موسیقی………………………………………………………….۴۲
۳-۲-۷ دوچرخه………………………………………………………………………….۴۲
۳-۳-۱ تعریف نقاشی کودک………………………………………………………..۴۲
۳-۳-۲ مراحل نقاشی کودکان ……………………………………………………….۴۳
۳-۳-۳ چرا کودکان نقاشی میکشند؟……………………………………………..۴۵
۳-۳-۴ توجه به نقاشی به صورت گروهی…………………………………………۴۵
۳-۳-۵ کودکان و رنگ ها…………………………………………………………….۴۶
۳-۳-۶ دریافترنگها………………………………………………………………….۴۷
۳-۳-۷ نتیجه……………………………………………………………………………….۴۷
۳-۳-۸ قصه و قصه گویی……………………………………………………………..۴۹
۳-۳-۹ نتیجه گیری……………………………………………………………………..۴۹
بخش چهارم: رسانههای آموزشی…………………………………………………..۵۰
۳-۴-۱ ویژگی های یک رسانه آموزشی مناسب……………………………….۵۰
۳-۴-۲ طبقه بندی قراردادی رسانه های آموزشی………………………………۵۰
۳-۴-۳ نتیجه………………………………………………………………………………۵۴
فصل چهارم :فضا……………………………………………………………………..۵۵
بخش اول: مبانی ادراک فضا………………………………………………………….۵۵
۴-۱-۱ ظرفیت ادراک………………………………………………………………….۵۵
۴-۱-۲ دریافتحسیکودکاز فضا ………………………………………………..۵۶
بخش دوم: آسایش محیطی……………………………………………………………۵۷
۴-۲-۱ نور…………………………………………………………………………………۵۸
۴-۲-۲ صوت……………………………………………………………………………..۵۹
۴-۲-۳ آب و هوا………………………………………………………………………..۶۰
فصل پنجم : ویژگیهای ساختمانهای آموزشی……………………۶۲
بخش اول: ویژگیهای اقلیمی در مورد ساختمانهای آموزشی……………..۶۲
بخش دوم: ایمنی…………………………………………………………………………۶۳
۵-۲-۱ ایمنی در محوطه……………………………………………………………….۶۳
۵-۲-۲ نردههای ایمن…………………………………………………………………..۶۳
۵-۲-۴ ایمنی در مسیرهای حرکت………………………………………………….۶۴
۵-۲-۵ ایمنی در راهروها………………………………………………………………۶۴
۵-۲-۵ ایمنی در مسیر پلهها…………………………………………………………..۶۴
۵-۲-۶ شرایط ایمنی پوشش کف…………………………………………………..۶۶
۵-۲-۸ شرایط ایمنی درها……………………………………………………………..۶۶
۵-۲-۸ شرایط ایمنی پنجره ها………………………………………………………..۶۶
۵-۲-۹ شرایط ایمنی در فضاهای بهداشتی………………………………………..۶۶
۵-۲-۱۰ شرایط ایمنی تجهیزات……………………………………………………..۶۶
فصل ششم :مطالعات تطبیقی…………………………………………………….۶۸
بخش اول: تناسبات انسانی و نقش آنها در طراحی فضاهای آموزشی …….۶۸
۶-۱-۱ اندازه های بدن کودکان (پیش دبستانی) ……………………………….۶۸
۶-۱-۲ ضریب اندازه های تجهیزات نسبت به قد ایستاده کودک (در حالت سکون) ………………………………………….۶۹
۶-۱-۳ ضریب اندازه های تجهیزات نسبت به قد ایستاده کودک………….۷۱
۶-۱-۴ طراحی زمین بازی…………………………………………………………۷۱
۶-۱-۵ وسایل بازی…………………………………………………………………..۷۲
۶-۱-۶ گیاهان مناسب برای کودکستان…………………………………………۷۳
بخش دوم: معرفی فضاها در مراکز آموزشی ………………………………….۷۴
۶-۲-۱ فضاهای مورد نیاز مراکز پیش دبستانی ……………………………….۷۴
۶-۲-۲ ورودی…………………………………………………………………………۷۴
۶-۲-۳ محیط داخلی کودکستان………………………………………………….۷۴
۶-۲-۴ کنج کتابهای مصور کودکان…………………………………………….۷۵
۶-۲-۵ تورفتگی، گوشهها و کنج ها……………………………………………..۷۵
۶-۲-۶ خصوصیات کالبدی فضای بازی کودکان …………………………..۷۶
۶-۲-۷ فضای خواب………………………………………………………………….۷۷
۶-۲-۸ سالن چند منظوره……………………………………………………………۷۷
۶-۲-۹ غذا خوری و آشپزخانه…………………………………………………….۷۷
۶-۲-۱۰ سرویس های بهداشتی……………………………………………………۷۸
۶-۲-۱۱ بخش اداری…………………………………………………………………۷۸
۶-۲-۱۲ فضای انتظار…………………………………………………………………۷۹
۶-۲-۱۳ فضای پذیرش………………………………………………………………۷۹
۶-۲-۱۴ فضاهای ارتباطی……………………………………………………………۷۹
۶-۲-۱۵ فضاهای خدماتی و تأسیساتی…………………………………………..۸۰
۶-۲-۱۶ فضای بیرونی بازی ……………………………………………………….۸۱
بخش سوم: بررسی نمونههای داخلی و خارجی……………………………….۸۱
۶-۳-۱ مهدکودک فرانکفورت نیدرراد………………………………………..۸۱
۶-۳-۲ معرفی مهد کودک برلین رودوف……………………………………..۸۲
۶-۳-۳ نمونه یک مهد کودک در آلمان – فضاهای داخلی……………..۸۳
۶-۳-۴ معرفی مهدکودک شهر Gipuzkoa اسپانیا………………………۸۵
۶-۳-۵ نگاهی به وضعیت مهد کودک ها در ایران………………………….۸۸
فصل هفتم : اصول طراحی………………………………………………….۹۰
بخش اول: اصول طراحی…………………………………………………………..۹۰
۷-۱-۲ ایجاد تنوع در فضاهای آموزشی………………………………………۹۱
۷-۱-۱ ایجاد قابلیت انعطاف پذیری در فضاهای آموزشی ………………۹۱
۷-۱-۲ ایجاد تنوع در فضاهای آموزشی………………………………………۹۲
۷-۱-۳ ایجاد قابلیت توسعه پذیری در ساختمان ……………………………۹۳
۷-۱-۴ تشخیص و بازشناسی فضاهای مختلف و تعیین محدوده استفاده از آنها (خوانایی فضا) …………………………………………………………………………۹۳
۷-۱-۵ رعایت سلسله مراتب فضایی در طراحی فضاهای کودکان…….۹۳
۷-۱-۶ اختصاص دادن قلمروها و حریم های فضایی به کودکان ……..۹۴
۷-۱-۷ به دست آوردن «اندازه مناسب» فضای آموزشی …………………۹۴
۷-۱-۸ گروه بندی فضاهای مدرسه ……………………………………………۹۵
۷-۱-۹ ایجاد فضای باز و متنوع …………………………………………………۹۵
۷-۱-۱۰ استفاده از طبیعت و تجربه های طبیعی در محیط آموزشی……۹۶
۷-۱-۱۱ حداکثر استفاده از فضای نیمه باز و باز در طبقات مختلف ساختمان…………………………………………………………………………………………………۹۶
۷-۱-۱۲ اختصاص فضایی ثابت و متفاوت با دیگر فضاها به کودکان در هر مقطع………………………………………………………………………………………….۹۷
۷-۱-۱۳ ایجاد محصوریت مناسب در حیاط و فضای باز…………………۹۷
۷-۱-۱۴ استفاده از وسایل و مبلمان آموزشی ……………………………….۹۸
۷-۱-۱۵ تکمیل نمودن معماری ساختمان با استفاده از تزیینات و تأکید روی جزئیات…………………………………………………………………………………….۹۸
۷-۱-۱۶ استفاده از نور طبیعی همراه با منظر و دید به فضای باز در فضاهای آموزشی…………………………………………………………………………………………..۹۹
۷-۱-۱۷ استفاده از تهویه مناسب درفضای آموزشی……………………………۹۹
۷-۱-۱۸ کنترل صدا در فضاهای آموزشی……………………………………….۱۰۰
۷-۱-۱۹ استفاده از رنگ در جهت بهره وری بهینه از فضا…………………..۱۰۰
۷-۱-۲۰ مطابقت فرم با شخصیت فضا…………………………………………….۱۰۱
۷-۱-۲۱استفاده از بافت مناسب …………………………………………………….۱۰۲
۷-۱-۲۲ طراحی ورودی…………………………………………………….۱۰۲
۷-۱-۲۳ استفاده چندگانه از فضای ارتباطی …………………………………….۱۰۳
۷-۱-۲۴ ایجاد فضاهای اداری با محیطی بزرگسالان………………………….۱۰۳
۷-۱-۲۵ ایجاد کتابخانه به صورت فضایی دلپذیر و دعوت کننده کودکان به مطالعه……………………………………….۱۰۴
۷-۱-۲۶ طراحی ساختمان به صورت نمایی با هویت و همچنین دارای شخصیت برای کودکان…………………………………………………………………………..۱۰۴
۷-۱-۲۷ ایجاد هال عمومی (حیاط زمستانی) به صورت فضاهای بسته و نیمه بسته در ساختمان…………………………………………………………………………….۱۰۵
۷-۱-۲۸ رعایت اصول ایمنی در فضای آموزشی………………………………۱۰۶
فصل هشتم : طراحی………………………………………………………………۱۰۷
بخش اول : مطالعات پایه………………………………………………………………۱۰۷
۸-۱-۱موقعیت جغرافیایی وتقسیمات کشوری………………………………….۱۰۷
۸-۱-۲ سابقه تاریخی…………………………………………………………………. ۱۰۹
بخش دوم : مطا لعات جمعیتی ……………………………………………………..۱۱۲
۸-۲-۱ تحولات جمعیت و کا لبدی شهر خواف…………………….۱۱۲
۸-۲-۲مرکز آمار ایران،نتایج تفصیلی سرشماری نفوس و مسکن………..۱۱۴
بخش سوم : مطالعات اقلیمی……………………………………………….۱۱۵
۸-۳-۱آب وهوای منطقه خواف …………………………………………………۱۱۵
۸-۳-۲ باد های خواف……………………………………………………………….۱۱۵
۸-۳-۳ نامگذاری بادها…………………………………………………………….. ۱۱۶
۸-۳-۴ باد فراه…………………………………………………………………………۱۱۶
۸-۳-۵ باد نیشابور…………………………………………………………………….۱۱۶
۸-۳-۶ باد را ست زمستانی…………………………………………………………۱۱۶
۸-۳-۷ باد را ست تابستانی …………………………………………………………۱۱۶
۸-۳-۸ باد شیسشو……………………………………………………………………..۱۱۷
۸-۳-۹ جهات وزش باد در شهر خواف ………………………………………..۱۱۷
۸-۳-۱۰ کوه های خواف ………………………………………………………….۱۱۷
۸-۳-۱۱ رودهای خواف …………………………………………………………..۱۱۸
۸-۳-۱۲ نام ایستگاه و زیرگروه اقلیمی خواف …………………………۱۱۸
۸-۳-۱۳ ساعات آفتابی…………………………………………………………….. ۱۱۹
۸-۳-۱۴ رطوبت نسبی……………………………………………………………… ۱۲۰
۸-۳-۱۵ گروه رطوبتی بر اساس جداول ماهانی………………………………۱۲۱
۸-۳-۱۶ بارندگی …………………………………………………………………….۱۲۱
۸-۳-۱۷ علایم بارندگی وحرکت ابرها………………………………. ۱۲۱
بخش چهارم : معرفی کامل سایت ………………………………………………۱۲۲
۸-۴-۱نقشه ماهواره ای شهر خواف (منطقه طراحی) ……………………….۱۲۲
مراجع……………………………………………………………………………………. ۱۲۸
پیوست ها(طراحی ) مطالعات کامل معماری مهد کودک ……………………….۱۳۱
7,500 تومان
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.